20.3.07

Nepotřebuju OS Windows, mám Kubuntu!

Po experimentování s Archlinuxem jsem přešel na Kubuntu. Proč?

Archlinux je vychytaná linuxová distribuce, která po uživateli vyžaduje poměrně už větší znalosti linuxu. Veškerá konfigurace se odehrává v textových souborech bez klikacích nástrojů. Provozování takového systému vyžaduje od správce čas, ale vynaložené úsilí se vrátí v rychlém a stabilním operačním systému. Já zase tolik času nemám a tak po připojení mé domácnosti na net, jsem se rozhlížel po jiné distribuci. Mé oko spočinulo na Ubuntu, ale protože grafické prostření GNOME zrovna nemusím, zvolil jsem odnož Kubuntu s prostředím KDE.

Byl jsem velice mile překvapen instalací a samotným zprovozněním systému. Samotná instalace bezproblémová, za nějakých třicet minut bylo povšem. Poinstalační nastavování se zcvrklo na vypnutí artsd a jeho nahrazením aplay (viz článek na www.linuxexpres.cz) a nahráním nesvobodných kodeků (avi, mp3, ...). Prostě za 45 minut plně fungující systém se vším co potřebuju (textový editor, web prohlížeč, e-mail klient, grafický editor, bluetooth).

Párkrát jsem už instaloval i OS Windows, ale to se nedá vůbec srovnávat. Pro instalaci bylo nutno si vždy vyhradit aspoň jeden den, ale lepší je celej víkend. Postup instalace softu s následnou nutností restartu je notoricky známá a boužel i pravdivá.

(K)Ubuntu je oblíbená linuxová distribuce a její provozování zvládne levou zadní i BFU (Běžný Franta Uživatel) a tak nevidím důvod vydávat ze své peněženky několik tisíc korun za samotný OS Windows XY, když si můžu nechat zdarma poslat CD s Kubuntu se vším co pro běžnou práci na PC potřebuju.

Na závěr pro uživatele winwoken doporučuju format C:\ a install (k)ubuntu.
(PS: vím takhle by to nešlo, ale líbí se mi tam to format C:\ :-])

Žádné komentáře: